onsdag 24 november 2010

92.

Det finns så mycket att förbättra i ett samhälle. Pengarna räcker ju aldrig till alla. Men en sak som jag tycker känns lite extra underprioriterat är äldreomsorgen. Det finns så himla mycket att peka på som är fel där. Som att min farmor och farfar, som har levt tillsammans i över 60 år, inte får bo tillsammans när de inte klarar av att bo hemma längre.

Ibland kan jag tycka att det är ett himla tjat och alldeles för stort fokus på barn och unga. Alla stora barngrupper hit och alla slitna skolor dit. I min klass hade vi alltid gamla sönderklottrade skolböcker, var 32 elever på en lärare, men jag tycker att vi klarade oss himla bra ändå.

Jag tänker på min lilla, lilla farmor som inte får träffa mannen i sitt liv, han som alltid, alltid varit hos henne. Undrar vad hon tänker. Ibland kan jag komma på mig själv att hoppas att hon är lite mer förvirrad än hon egentligen är, bara för att jag inte vill att hon ska förstå hur sorglig situationen är. Den där situationen är ju hennes liv.

Världens finaste farfar. Världens bästa på att laga punktering på cyklar, skratta högt och inte ställa frågor som man inte ville få.

Det är bara så fruktansvärt att något annat än döden ska behöva skilja människor åt. Som paragrafer eller budgetunderskott.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med! du borde skicka detta någonstans. Jag blev tagen, hur kan man göra så?!

    SvaraRadera
  2. Fyfan vad hemskt. Det här ska du skicka någonstans tycker jag!!!! Så här ska det inte få vara! Det finns en lag om det till och med! Min farmor o farfar ska flytta till ett hem och som tur är får dom bo tillsammans iaf. KRAM!

    SvaraRadera
  3. Väldans bra text och så otrtoligt sorligt och hämskt. Jag har inte tänkt så mycket på det där men den här texten gjorde mig berörd. Och jag håller med, även jag har gått i klass med 32 elever och 1 lärare och begagnade böcker, inte klagade vi för det.

    SvaraRadera
  4. jaså, okej. så gulligt av dig att kommentera tillbaka och så, tack. och ja, jag måste verkligen få tag på dem.

    SvaraRadera
  5. Det är så sjukt att det är sådär i vissa (de flesta?) kommuner. Blir så ledsen och arg när jag läser om det och förstår bara inte varför.

    SvaraRadera
  6. Hannah: åh, jag undrar också det. borde inte få vara så!

    Lisa: det borde verkligen finnas en lag om detta. idag finns ingen sådan lag. däremot har vissa kommuner egna bestämmelser om sånt, tyvärr inte i den kommunen som min farmor och farfar bor i. KRAM!

    ellinor: ja, det är så himla tråkigt att det ska behöva vara så.

    emma: åh, jag håller tummarna!

    Anna: precis! ibland önskar man liksom att pengar och besparingar inte skulle behöva spela så himla stor roll hela tiden

    SvaraRadera