måndag 15 november 2010

88.

Ni vet det där när man står i provrummet med en tröja som inte sitter helt perfekt men man köper den ändå och tänker att man kan lämna tillbaka den om man ångrar sig. Sen kommer man hem och man provar den igen och man är fortfarande lika osäker men så glömmer man bort att lämna tillbaka den. Och till slut, när man har använt den ett par gånger, är den ganska fin ändå. Sitter kanske ganska bra trots allt.

Jag undrar om det handlar om att tröjan var fin redan från början, eller om man liksom omedvetet bestämmer sig för att den är fin för att man vet att den inte går att lämna tillbaka längre.

Och jag borde nog här varna er lite innan ni läser vidare. Ni får tycka att jag är galen när jag drar paralleller mellan tröjor och killar. Ni bör nog tycka att jag är galen.

Men jag tänker på det där när man träffar någon ganska vanlig och man fortsätter att höras, fortsätter att ligga nära i samma säng vissa nätter ändå. Fortsätter att vara ingenting fast tillsammans. Och hela tiden så letar man efter någon annan att dela något mer än en säng med.

Jag undrar vad, vem, det är man letar efter.

Ibland kan jag ligga bredvid han som är så vanlig och fundera över om det vi gör är rätt eller fel. Jag tror att jag innerst inne vet att det är fel. Lite som den där tröjan som egentligen aldrig borde ha blivit köpt men så blev den det och tiden gick ut och då får man använda den ändå.

Kanske är jag jättesjälvisk när jag fortsätter att träffa honom. Och kanske har det något att göra med att jag fyller tjugotvå om några, tre, månader och jag har aldrig varit kär. Kanske orkar jag inte vänta på någon som får mitt hjärta att dunka jättesnabbt längre. Orkar inte vänta på fjärilar som inte finns, som aldrig har funnits, i mig. Är så trött på att vänta på någon som aldrig kommer.

11 kommentarer:

  1. alltså, jag vet inte men jag tror verkligen att alla kan hitta sådan kärlek som skakar knän och som känns allt annat än vanlig. och jag tror det är värt att vänta på den.

    när du hittar rätt känns det precis överallt och du kommer aldrig behöva leta efter fjärilarna.

    SvaraRadera
  2. Det går alldeles utmärkt att jämföra killar och tröjor på det där sättet:)

    SvaraRadera
  3. jag vet inte heller, men tror också att vi alla träffar rätt någon gång. och när det händer spelar det liksom allt tidigare ingen roll, men i väntan på "när man träffar rätt vet man det på nåt märkligt sätt" behöver man inte vara kär för att få vara nära. det kan liksom vara fint på ett annat sätt, så länge hjärtat inte säger ifrån.

    SvaraRadera
  4. åh jag tror och vill tro att vi alla kommer träffa rätt någon gång än fast det inte känns som det.

    SvaraRadera
  5. jag är 23, snart 24 och har heller aldrig varit kär. men jag vägrar släppa tanken på den omtumlande kärleken alla filmer propagerar för. jag tror att, så länge man inte tappar bort hoppet, så kommer man plötsligt vara mitt uppe i ditt. jag skulle vilja citera john lennon ("Life is what happens to you while you're busy making other plans.") och hävda att det gäller kärlek också, men jag vet inte om man får göra så.

    SvaraRadera
  6. *inte "mitt uppe i DITT" utan "mitt uppe i DET". förstås.

    SvaraRadera
  7. Jag trodde på den fjärilskänslan en gång, men jag tror inte på att den finns längre. det är bara någonting som finns på film och de som säger att de upplevt den, ja. kanske är det någon slags placebo-effekt.jag träffade världens bästa kille utan fjärilar och det är okej, jag älskar honom över allt annat. jag tror inte du ska ha så höga krav, jag menar inte att du ska nöja dig med något medelmåttigt, men det är viktigt att inte välja bort lycka för att man hela tiden tror att det finns någonting som någonstans är lite finare och lite bättre. men om du trots allt vill vänta och fortsätta leta, så gör det. i annat fall tror jag att det kommer till dig när du minst anar det, kanske till och med när du har slutat leta. det gjorde det i alla fall för mig.

    SvaraRadera
  8. Å jag vet precis vad du menar. Men varför kan man inte vara nöjd med det man har, om det är en jättefin kille som man tycker om hur mycket som helst och han är bäst i världen och ja, bara bäst. Varför ska man då ligga där bredvid och tänka på någon annan? Varför gör man det? Sen när han försvinner så saknar man honom mest av allt. Och vill aldrig ha någon annan. Iallafall så vill inte jag det..

    SvaraRadera
  9. sv - tack söta du!!

    din blogg är helt fantastisk!

    SvaraRadera
  10. Älskar verkligen dina texter. Ville bara säga det & att jag är helt säker på att du kommer bli kär. Däremot tror jag att det kommer komma när du minst anar det och liksom slutat gå där och vänta.

    SvaraRadera
  11. Vi verkar vara nästan lika gamla och oj vad fin du verkar vara. (Jag tillhör en av de som faktiskt upplevt det där med "fjärilarimagen/uppöveröronen/plötsligtvetmanbara-kär", tyvärr kanske jag ska säga. Det är inte bara positivt. För när man är med om det, tror att man träffat mannen i sitt liv och inte kan tänka sig någon annan, och han plötsligt gör slut utan rimlig orsak, kan det skapa djupa sår inombords, en himla massa ensamma timmar som blir till år och minnen som är svåra att skaka av sig. Och plötsligt är man inte samma längre som innan. Inte sämre, inte bättre, bara inte samma. )
    Oj, vad himla långt dethär blev. Du har satt igång någonting inom mig verkar det som.
    /Linnéa

    SvaraRadera